De struisvogels - Reisverslag uit Volmoed, Zuid-Afrika van Christien - WaarBenJij.nu De struisvogels - Reisverslag uit Volmoed, Zuid-Afrika van Christien - WaarBenJij.nu

De struisvogels

Blijf op de hoogte en volg Christien

14 April 2015 | Zuid-Afrika, Volmoed

Vannacht wat minder geslapen. Het begon al met een enorme lachbui.
Thomas had wel iets gemurmeld over no power eight o'clock. Maar ik dacht dat het een grapje was. Wij zijn dus net op de kamer airco aan lampje aan en "plof" alles uit.

Ah vandaar die kaars. Ik lachen want ik zei nog tegen De buurtjes ach joh dat was niks. Elk nadeel z'n voordeel want niemand had nergens stroom. Het was dus aarde donker en je kon op t balkonnetje heel mooi de voor ons nog steeds vreemde sterrenhemel bekijken. Daarna nog liggen nakletsen onder de klamboe bij kaarslicht. G had slim alkes uitgedaan wat uit stond zodat midden nacht niet ineens alles aan zou springen. Lol 22.15 schrikken we wakker van de airco.

Iets minder goed geslapen maar wel uitgeslapen. De buurtjes waren om 5 uur opgestaan om bij de stokstaartjes kolonie te gaan kijken. Het leek me wel leuk maar met mn hoofd en de rolstoel was t even niet handig.
Lekker mijn verslagen bijgewerkt vanuit de schommelstoel en onderwijl de vogels begluurd.

De koeien de wei in zien rennen, het weer van fris bewolkt naar warm zonnig en weer naar bewolkt met regen zien gaan. Daarna weer zonnetje en nu weer keiharde frisse wind.

Van 12 tot 3 zou de stroom er weer afliggen. Dat klopte dus ook.

Oudshoorn is bekend vanwege de rijkdom omdat hier de eerste struisvogel boerderijen zijn opgericht in de tijd dat de veren nog gebruikt werden door de dames op de mooie hoeden veren waren net zoveel waard als goud. Rest van de struisvogel werd eigenlijk weggegooid. Ze waren niet zo slim te bedenken dat ze de veren kon de knippen en dat deze weer aan zouden groeien dat het leer heel mooi was voor allerlei producten en dat het vlees erg lekker was om te eten. De veren worden nu dan wel minder gebruikt maar omdat alle andere restproducten nu ook geld waard zijn blijft nog steeds een lucratieve handel. Ik wist dus niet dat ze maar twee tenen hebben en dat hun knie bij de vleugel zit en dat waarvan wij denken dat het de knie is , de enkel is. Het hele "onderbeen" is dus de voet en ze lopen op hun tenen. Daardoor kunnen ze dus zo hard, vier km lang 60 tot 80 km peruur. Dat hebben we natuurlijk allemaal geleerd bij de rondleiding die we kregen op de boerderij.
Dat hebben we dus vanmiddag gedaan.
Om zes uur moeten we eten hoorde we net. Ook vanavond gaat de stroom er weer af. Toch eens vragen waarom dat is.