sibuya - Reisverslag uit Die Barakke, Zuid-Afrika van Christien - WaarBenJij.nu sibuya - Reisverslag uit Die Barakke, Zuid-Afrika van Christien - WaarBenJij.nu

sibuya

Blijf op de hoogte en volg Christien

08 April 2015 | Zuid-Afrika, Die Barakke

Je trouwdag vieren in zuid Afrika haha. Tja hoe leuk is dat! Het is dat g er aan dacht hoor.

Het verhaal komt in delen ivm slechte WiFi maar het kadootje volgt in het verhaal.

Eerst een ontbijtje en dan en route. Op naar kenton on sea. Onderweg twee enorme secretaris vogels gespot. We zijn omgedraaid maar helaas de vogels waren gevlogen. Dan maar koffie iets verder op. Wat een aparte tent. Kapsalon koffietent curiosawinkel, gallery in een. Een ervaring op zich om er alleen al naar de wc te gaan.

Bij de receptie aangekomen moest ik apart naar een andere steiger gereden worden. De anderen moesten een lange trap af. Iedereen zat al inde boot en ik moest nog bij steiger nr 2 met wat hang en vliegwerk. Heb ze allemaal maar bedankt voor het wachten en tja ik hou nou eenmaal van "making an entrance"

Wat een ervaring. Met de boot naar het tentenkamp. Geen WiFi en maar 1 stopcontact om je batterijen op te laden. Het was best een avontuur om via de jetti de kade af te komen, de boot in.
Een prachtige boottocht waarbij we veel vogels hebben gespot.
Aangekomen bij het kamp een zonnetje blauwe lucht en een heerlijke lunch. Een prachtig gebeuren, houten slingerpaadjes alsof je door de mangroven gaat. Nu wachten tot de bagage er is. Er is afgelopen dagen 250ml regen gevallen in 7 uur tijd. 3 boten zijn gezonken dus alles duurt dat langer. Straks meteen op safari. Als we mazzel hebben krijgen we misschien een baby neushoorntje te zien van 19 dagen oud.
Er waait een lekker fris windje, soms een wolk voor de zon, voor mij ideaal.
De eerste safari, met de rolstoel over de yetty dat is de behoorlijk schuin aflopende steiger.de mannen duwen zich een ongeluk en aan t eind moeten se de stoel in geheel nog even optillen en draaien. Vervolgens met een klein beetje kunst en vliegwerk de boot in. Zo ook wee er uit natuurlijk. Bij deze safari auto nemen we de rolstoel niet mee.ik zit mooi naast dylan de ranger.. Beste plek aan boord.
Volgens mij was moeder natuur ons goed gezind. Meteen al giraffen gespot (die hier overigens niet van nature voorkomen, de beplanting is eigenlijk te laag maar omdat de Thorn sweet de acacia karroo, die van de grote holle doornen, er is kunnen ze hier leven zonder bijvoeren. En tjakka ook een neushoorn met jong van ongeveer 6 jaar oud. Verderop nog 1. Wat een prachtig gezicht!
Wat een schuurpapier geluid als t jong even lekker tegen z'n moeder aan schurkt.

Daarna de leeuwentroep bezocht. Die zitten in een eigen enclosure, er is een regel dat als je niet meer dan Xx ha hebt de leeuwen niet op hetzelfde gebied mogen als de impala's. Nu katapulteren ze impala geslacht en al over de hekken. We hebben een klein welpje gehoord maar mams wilde die niet laten zien. De leeuw, overigens een prachtige, is het enige volwassen mannetje. Verder zijn er vier leeuwinnen en een jong mannetje en vrouwtje, zijn zoon en dochter. Die worden binnenkort geruild of verkocht. Ze lagen heerlijk te zonnen en we reden dichterbij. Oeps 4x4 was nog niet aan en om dat te doen moest hij de auto uit. En dat kon niet.
Plots keken de leeuwen wel op... Een andere safariwagen werd opgeroepen, die zette de auto er tussen, fourwheel aan en rijden maar.
Op ong 10mt afstand hebben we even lekker gegluurd.

Op een gegeven moment kom je overal wel impala's tegen. Een groep vrouwtjes met één mannetje, of de bachelor groep. Het mannetje heeft de dames maar kort voor zichzelf want hij verzwakt snel. Hij moet de andere mannen weg jagen, gevechten aangaan en paren. Veel tijd voor eten heeft ie dus niet. Als snel zal er dus een goed doorvoede concurrent opdagen en is hij passé. Op deze manier rouleert men mooi de genen een beetje. De dieren zijn gewend aan de auto's ze kijken je ook aan maar ineens gaat de neus omhoog, ruiken ze je en zijn ze weg.

Ze denken dat ze bij de billen de zwarte strepen hebben zodat het daar het warmst wordt en de teken daar gaan zitten zodat ze er bij kunnen om ze er af te bijten.
Alleen de mannetjes hebben Hoorns. Voor de auto uit op het pad liep een blue wildebeest blauwe gnoe, in tegenstelling tot de gewone gnoe heeft deze de Hoorns zijwaarts staan. Een tijdlang liep ie voor ons uit tot ie de kudde terug vond. Toen was ie weg. Ook een Warthog was te zien. Volgens de ranger was er daar maar 1 van. Ons oplettende oog heeft een vrouwtje gespot, binnenkort hebben ze er vast veel meer.

Overal zag je wel wat. Richting het einde kwamen we bij een veld vol met dieren en raad eens?? Pappa en mamma neushoorn met hun ukkepuk van 19 dagen jong. Wat een dropje!!! De kleine bleef te veel achter en rommelde wat met z'n vader en dat vond mams niet wat, op vier mtr afstand werd paps even terug plaat gezet. Imposant!!

Verder wemelde het van de impala's twee Nyala vrouwtjes en twee mannetjes. Ook een kudu stel, een enorm mannetje. Deze blijken met gemak over twee meter hoge hekken te kunnen springen. We draaien ons om en wow een black backend jackal, ligt midden op de weg, het mannetje naast ons, kijken ons relaxt aan alsof zij op safari waren.

Hoe mooi was dat! In t donker bootje in een naar het kamp. Daar was het vuur al aan en de tafel gedekt. Het windje was weg, daarvoor in de plaats werd het wel vochtig.

Nog een wijntje bij het vuur, dan lekker naar bed want om 5 uur gaat de wekker weer.

Op bed in de tent, wat een herrie! Hoop krekels en kikkers wat bavianen ennnn gehuil van de jakhals.

Slaap lekker

5 uur
Het is nog donker, de wind ligt nog, de vogels kikkers en krekels zijn nog stil. Moeten we ècht er uit? Ow ja zeker wel haha.
Snel een kop koffie, operatie steiger boot rolstoel en gaan.
De vissen springen her en der boven het water uit de damp komt nog van de rivier af.
Arme Eddy mij weer de steiger ophijsen.
De zon was nog niet op, de wolken hingen laag in t dal, de dieren lagen her en der nog langzaam wakker te worden, een impala mannetje stond midden op het pad, zon in de rug..Kodakmomentje.

Een jonge black backed Jackal lag onder een struikje. Op de impala's na waren er niet veel anderen te zien, wel vogels, De mousebird die ik bij Wilderness al heb gezien, de drongo fork tailed, een zwart vogeltje met een v staart die je op de rug van de dieren teken en parasieten ziet pikken, de spotted eagle owl, g zag m ik zag alleen gefladder. Een blue glossy starling, met oranje ogen. Prachtige rit naar de top van de berg, uitzicht over het dal, koffie gedronken, met uitzicht op (alleen met verrekijker zichtbaar) drie olifanten en een jonkie.

Uiteindelijk toch op de groep giraffen gestuit, twee jonge mannetjes gingen nog even oefenvechten, ff nekken. Daarna op naar het kamp, 9.15 ontbijt haha goedemorgen.

De rest van de middag en ochtend lekker gelegen en in schaduw gezeten. Heerlijk briesje, vooralsnog geen coolpack nodig gehad! Geen wifi geen electra, behalve op 1 plekje een stopcontact om camera batterijen op te laden. Heeeerlijk.

Tijdens een sanitaire stop zag ik naast de tent een bokje lopen. Kon door de begroeiing niet goed zien hoe of wat. Even later kwam G vertellen dat hij 'm ook had gezien, draai je maar om G hij staat achter je ;-). Het was een Bushbok.

Sommige gasten werden weer weggebracht anderen opgehaald. Daarna lunchen en weer op naar de gamedrive. nieuwe doel...jonge leeuwtje

We hebben een fantastische drive gehad. Eerst wat standaard impalas en daarna door naar de leeuwen. Eerst even gestopt bij een groep van 13 giraffen. Voor de nieuwkomers was er eigenlijk vrij weinig uitleg. Maar dat vonden wij niet zo erg. Op naar de leeuwen, kijken of we het welpje kunnen zien. Er staat al een auto bij de groep, we zien de welp niet. En Ineens blijkt die er toch te liggen. De moeder pakte de kleine in de bek en we waren bang dat ze uit zicht zou gaan. Maar nee hoor. Wat een uk! Ze hoorden of zagen iets aan de andere kant van ons en binnen een mum van tijd liepen ze op twee mtr afstand langs. Moooi
Mooi mooi. De uk moest blijven maar deed dat niet dus wij zagen m mauwend t pad op lopen. De andere jongeling van ongeveer een jaar speelde met hem en de moeder. 40 minuten met een big smile gekeken. Als de wiedeweerga naar de sundowner.
Maar daar staat ineens de jonge jongen die van paps al niet meer bij de groep mag. Dat was te zien. Arme knul was best een beetje toegetakeld. Ze zijn dus al een nieuw tehuis voor m aan t zoeken. Nu echt snel naar de zonsondergang. De natuur is alleen niet voorspelbaar haha nog even wachten en kijken naar de bontebok die hadden we nog niet gezien en zijn zeldzaam. En dan eindelijk een wijntje en knabbels bij de bijna onderzijnde zon. Een prachtige rit terug in het donker. WoW!!!

De volgende ochtend de laatste drive. En weer die mooie mist. Het was een stuk warmer dan er voor. Ditmaal vele mooie vogels gezien en een bavianen groep die erg actief waren. Koffie aan de rivier en nog even heel goed de sfeer inprenten. Dit was een fantastisch avontuur!

• 13 April 2015 - 21:10

Syl:

Wat een mooi verslag. Het genieten en plezier druipt er van af! Blij voor jullie dat het zo mooi is allemaal.